3 tips voor de beginnende vegetariër

salat tellerAls je, om welke reden dan ook, vegetariër wilt worden is het handig om te weten waar je aan begint en vooraf goed te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn. Hieronder vind je 3 tips die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste weg naar een vegetarische levensstijl.

1. Houd een eetdagboek bij

Begin wanneer je van plan bent vegetarisch te gaan eten, of je vleesinname te verminderen, met het bijhouden van een eetdagboek. Dit geeft je inzicht in wat je dagelijks zoal allemaal binnenkrijgt, en hoe groot de stap dus is tot een vegetarisch leven. Onderstreep in je dagboek alle dingen waar vlees of vis in zitten. En vergeet hierbij niet de tussendoortjes! Misschien kom je hierna tot de conclusie dat je eigenlijk al heel weinig vlees eet, dus dat de stap naar een volledig vegetarisch leven niet groot is. Of misschien moet je juist helemaal afkicken, en wordt het wellicht ook wat lastiger voor je. Inzicht is in ieder geval een goede eerste stap.

2. Verdiep je in de vegetarische mogelijkheden

In het begin zal het misschien lastig zijn om te wennen aan een leven zonder vlees (of vis). Daarom is het slim om voor de eerste weken veel inspiratie op te doen in bijvoorbeeld vegetarische kookboeken of blogs met vegetarische receptuur. Of praat met vega-vrienden over de mogelijkheden. Op die manier maak je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Want door veel verschillende dingen uit te proberen blijf je creatief denken, en blijft het op termijn ook gemakkelijker om vegetarisch te blijven denken zonder te vervallen in simpele, makkelijke gerechten. Al is daar natuurlijk niks mis mee, maar verveling kan ervoor zorgen dat je terugvalt in oude patronen. Probeer dus voor jezelf de uitdaging te blijven zoeken.

3.    Zorg dat je genoeg vitamines en mineralen binnen blijft krijgen

Als je minder vlees en vis gaat eten, betekent dat automatisch dat je de voedingsstoffen die je daardoor minder binnenkrijgt zult moeten compenseren. Vaak gaat dit gemakkelijk, want bijvoorbeeld ijzer uit vlees zit ook in planten, zoals spinazie, andijvie en bonen. Ook eiwitten zijn gemakkelijk: die zitten veel in vleesvervangers zoals tofu en tempé, maar ook in linzen, kikkererwten of brood. Een tekort aan omega-3 is echter een lastiger probleem. Dit zit veel in vis, maar is lastig te vervangen. chiazaad of hennepzaad zijn voorbeelden van een goed alternatief. Vul zo nodig je omega-3 aan door capsules te slikken.

Tot slot is het heel erg belangrijk je hart te volgen. Want wanneer jij graag vegetarisch wilt gaan eten, of je inname van vlees of vis wilt beperken, zal dit je sowieso een goed gevoel opleveren wanneer je dit plan doortrekt. Dus pak je kookboeken uit de kast, onderzoek jouw mogelijkheden en ga aan de slag

Author: Peter

Share This Post On