Doei tegen dons!

Er rust een grote verantwoordelijk op de schouders van consumenten, vooral bij de mensen die steeds bewuster willen omspringen met het verbruik van alledaagse goederen, zoals voedsel, kleding, energie en water. Want wanneer heb je nu volledige inzage in een productie- of toeleveringsketen en weet je zeker dat de herkomst van je product geen onnodige schade aan het milieu of aan dieren heeft toegebracht? Denk bijvoorbeeld aan dons dat vaak op bijzonder wrede wijze geplukt wordt bij levende ganzen.

Let op! Deze video bevat schokkende beelden:

Goed nieuws!

De vijf grootste merken in outdoorkleding, The North Face, Patagonia, Mammut, Jack Wolfskin en Vaude, hebben onlangs toegezegd geen dons van vetgemeste en levend geplukte ganzen en eenden meer te gebruiken voor de vervaardiging van onder andere jassen en slaapzakken. Dat is een mooie en verantwoordelijke stap vooruit! En voor de milieubewuste consument een zorg minder: die weet nu waar hij of zij veilig kledingstukken met ‘dierenleedvrij’ dons kan aanschaffen.

Face the Future

Outdoor staat gelijk aan het buitenleven, de natuur. Bij The North Face en Patagonia werken vanzelfsprekend veel mensen die een hele sterke connectie met het buitenleven en Moeder Natuur hebben. Niet voor niets zijn het dan ook deze bedrijven die vooruitstrevend en toonaangevend zijn als het gaat om duurzaamheidsrapporten die procedures en initiatieven vastleggen om zo min mogelijk leed aan het milieu en dieren te berokkenen.

Zo gaat het duurzaamheidsverslag van The North Face bijvoorbeeld uitgebreid in op de productie van duurzame, recyclebare producten en het gebruik van hernieuwbare materialen, de klimaatverandering en het terugdringen van de ecologische voetafdruk van The North Face. Bijzonder is de volledige transparantie en inzage in hun processen die, zoals ze zelf ook aangeven, nog niet vervolmaakt zijn. Toch wekken deze vroegtijdige openheid van zaken en hun innovatieve en milieubestendige initiatieven veel vertrouwen bij consumenten, wat uiteindelijk de verkoop van hun producten ook alleen maar ten goede zal komen. Consumenten kunnen nu donsvrije producten kopen bij speciaalzaken als Bever of in een van de bijbehorende North Face stores.

Author: Peter

Share This Post On