Supermarkten maken soep van overrijpe groenten en fruit

Supermarkten gooien jaarlijks voor gemiddeld 500 miljoen euro weg aan groenten en fruit. Het gaat dan om bijvoorbeeld bloemkolen die niet meer verkocht kunnen worden omdat er een vlekje op zit, of tomaten en uien die te zacht zijn geworden. Maar nu is er een oplossing voor verwerking van deze restproducten: deze ‘overbodige’ producten kunnen namelijk worden verwerkt in bijvoorbeeld sauzen of soepen, in Veghel zijn ze onlangs gestart met een proef

Dit is goed nieuws voor veel ondernemers, want voor hen is deze vorm van voedselverspilling als een doorn in het oog. In de regio Rotterdam wordt nu door 12 supermarkten voedsel verzameld dat niet meer te verkopen is, maar nog prima gegeten kan worden. Deze producten worden niet meer weggegooid, maar verwerkt in verse soepen en sauzen, die zo’n 10 dagen houdbaar moeten zijn. De focus ligt voorlopig op het vervaardigen van populaire producten, zoals tomatensoep en tomatensaus.

Nu nog kleinschalig, maar heel Nederland kan aanhaken

“Het is een uniek project in de wereld. We hebben de nieuwe soep voorgelegd aan een smaakpanel en iedereen was razend enthousiast. Gewoon restaurant-kwaliteit hoor. Nu is het project nog heel kleinschalig, maar ik hoop dat alle supers in Nederland aanhaken. Je kunt zo veel doen met oude groenten en fruit” – Bart Groesz, eigenaar plus-supermarkt Rozenburg, initiatiefnemer

De initiatiefnemers werken samen met cateraars uit de omgeving en met de Universiteit Wageningen. Op de universiteit wordt al jaren onderzoek gedaan naar duurzaamheid en voedselverspilling. Over 4 maanden wordt er gekeken of het productieproces kan worden uitgebreid of dat er wellicht een speciale fabriek kan komen voor de verwerking van ‘oude’ producten. Zeker de helft van de groenten en fruit die door supermarkten wordt weggegooid is namelijk nog goed bruikbaar. De verwachting is dat de producten de test gemakkelijk zullen doorstaan. Bij succes zal Plus de producten gaan verkopen in alle winkels, onder de naam OverLekker.

Vorig jaar spraken supermarkten al af voedselverspilling gezamenlijk tegen te gaan, onder andere door consumenten bewuster te maken van verspilling van voedsel. 2014 werd hiermee ook uitgeroepen tot het Jaar tegen Voedselverspilling. Nu de consumenten bewuster zijn is het ook tijd voor de supermarkten zelf om hun eigen verspilling aan te pakken, en dat gaat nu dus gebeuren

Author: Peter

Share This Post On